måndag 25 januari 2010

Längtar!

Nu börjar längtan efter våren på att bli stor. Har under dom senaste veckorna ägnat många timmar till att titta i böcker och tidningar. Har sett mycket med betong som trädgårds dekorationer och vill gärna testa att göra egna. Många andra bloggare har ju klarat av det så jag kan nog också. Här är 3 nya favorit böcker som jag fått i julklapp och inhandlat på egen hand.

Perenne boken har jag använt för att dokumentera vilka olika blommor jag har i min trädgård. Dom jag inhandlat själv har jag varit duktig och sparat namnlapparna som sitter med i krukorna. Men stor del av min trädgård fanns redan när vi flyttade hit så dom är lite svårare att namnge exakt. Vilken art är ju rätt lätt men sen blev det svårt vilket namn, men man får väl ta en sak i taget. Har också försökt att rita upp översikt av rabatterna. Detta är ett arbete som tar lite tid så det får bli en liten bit i taget. Dom andra böckerna ger inspiration om hur man får till det med rums känslan i trädgården. Hos mig finns än inga tydliga rum, men det kommer väl.
Har även börjat att planera vad jag ska så för olika fröer till våren. Inhandlat lite nya och tittat igenom lite självplockade och andra äldre som jag hittat i skåpen. Vet inte riktigt vart jag ska få plats med alla nysådda fröer, men det får bli ett senare problem. Har nog bara sått upp lobelia på egen hand och det gick väl så där. Och så har man sått sallad då men det går ju nästan inte att misslyckas med. Så det ska bli kul att försöka så upp egna plantor. Ska även försöka ta sticklingar från lavendel och se om jag lyckas. Lavendel är en stor favorit.

Här är några favoriter i min trädgård som trivs:

  • Lavendel
  • Stäppsalvia
  • Pion
  • Liljor "Star gazer"
  • Kärleksört
  • Rosor
  • Flox
  • Funkia
  • Lammöra "silver carpet"

Kommer att komma bilder från trädgården så fort det börjar på att titta fram under snön.

Tills vi ses nästa gång.

Inga kommentarer: