måndag 6 juni 2011

Återvinna-återanvända

Hej! Hoppas att ni fått sol på er för det har jag. Har varit ute i trädgården nästan hela helgen. Klippt en massa gräs och kanter och färdig ställt projekt som vi börjat med. Men dom får vi ta vid ett annat tillfälle.
Idag vill jag prata om återvinna-återanvända. Vi har blivit ett väldigt slit och släng samhälle. Är det något vi inte tycker om i vårat hem eller trädgård så åker det till soptippen, fast det inte är några fel på sakerna och så köps det nya.
Men i våran familj så försöker vi sälja, ge bort eller ta emot saker för att åter använda. I min trädgård tex. finns det en hel del växter som min syster har grävt upp när hon skulle göra om i sin trädgård, har även fått några av min mamma när hon rensat i sina stora rabatter. Och förra året försökte min svärmor ge mig lite av hennes stora tuva Iris som finns i sommar stugan, men det slutade bara med att hennes spade gick sönder. Så hon köpte nya till mig i stället och dom ska snart till att blomma för första gången.


Men vi har även återanvänt lite större saker. Från syster en portal som vi satt upp i den änden av trädgården som går mot postlådan. Det ska även komma upp ett staket men än så länge finns bara portalen där. Ser kanske lite konstigt ut just nu. Ska även bygga en trappa ner för backen. Hoppas att det kan bli av något återvunnet. Vi har även byggt ett planteringsbord av ett gammalt bord vi hittade i jordkällaren förra sommaren.

Och gungställningen som mina barn använder har en gång varit mina kusiners. Mina projekt som gjorts nu på försommaren har varit att använda all den sten vi har liggandes överallt till något mer användbart.

Önskar att alla kan återvinna eller helst återanvända saker som andra inte längre vill ha.

Inga kommentarer: