söndag 28 november 2010

Trevlig första advent......

till er alla. Nu är första ljuset tänt. Start skottet mot jul.
I år så har jag två advents ljus stakar. En i vardagsrummet (svart gjutjärn med 4 vanliga antikljus, grön mossa, vita rosor och några lingon) och en i köket som är lite mer ovanlig för att vara i mitt hus. Det är 4 små glas ljushållare (från Partylight) som jag satt ståltråd runt midjan och sen satt den i gardinstången med flätade trådar i vitt och rött. Sen böjde jag till siffror av ståltråd. Blev roligt tycker jag. Dom hamnade i tripp trapp trull utan att jag ville.




Och eftersom det är första advent så har vi precis kommit hem från min mamma där vi igår bakade en hel del pepparkakor. Efter frukost så gör alltid mamma iordning degen och efter att den fått vila ett tag i kylskåpet så körs det igång. Alla som är där får vara med och hjälpa till. Jag brukar vakta ugnen och hjälpa lill tjejen med att kavla. I år hade jag köpt lite nya former så barnen gjorde blobbar och spindlar utöver dom mer traditionella som hjärtan och änglar. Mitt i baket blev det paus för lunch och sen fortsatte vi i några timmar till. Det blir rätt många kakor till 3 familjer.


Efter lunchen så tog barnen på sig kläder och gick ut för att åka pulka i den nykomna snön. Dom var väldigt rosiga om kinderna när dom kom in.Och när pepparkakorna är klara så blev det middag och så fick vi adventspresenter av mamma. Varje år så köper hon en tomte till var och en som är med. Så nu har vi tre nya tomtar att ställa fram. Tomtar börjar på att bli en av mina favoriter och dom börjar på att bli en hel del. Men förra året så saknade jag några så det blir fint med några nya.

Så jag hoppas att alla ni har haft en trevlig första advent precis som vi.

Tills vi ses nästa gång ha en hel del mys!



Inga kommentarer: