torsdag 9 juni 2011

samla

Hej alla glada trädgårds fantaster och andra. Idag får vi säga grattis till alla som tagit examen eller imorgon som tar studenten och lycka till med nya prövningar eller utkomst till jobb livet.

Men jag funderade idag över samlare. Är vi alla samlare? Mer eller mindre. Det finns ju dom som samlar på rosor, nävor, pioner eller andra växter. Där har nog inte jag fastnat än. Det finns vissa växter jag tycker bättre om än andra men inte så många olika så att jag kan kalla det att samla.
Andra samlar på trädgårdstomtar. Inte mina personliga favoriter, men det finns nog charm hos dom också.
Det finns dom som samlar på porslins djur eller figurer och där känner jag i alla fall 3 stycken i släkten som samlar. Den ena på porslins skor, och det finns en hel del olika varianter och den andra samlar på elefanter och den tredje på Kaffemuggar med Mumin motiv.
Jag själv började en gång att samla på Kuckums inredning, ni vet förr så gjorde kockums emaljerade baljor, tallrikar, hinkar, slevar, kastruller, koppar, våg mm mm. Jag samlade inte på den klassiska vita med blå kant utan jag gillade den gul/beige med grön kant.
Och vad är det då som får en att tycka om något så mycket så att man börjar samla?? Vissa blommor kan jag förstå för att dom kanske doftar ovanligt gott, har fina blommor, växer både högt och lågt eller att den är väldigt lätt odlad.
Men saker då? Som hon som samlar på elefanter, hon hade dom överallt i olika färg, form, utseende och material. Saker tar ju faktiskt plats i hemmet. Och vad var det som gjorde att det blev elefanter? Jag har faktiskt frågat henne och hon hade nog inte fått den frågan förrut och hon kunde inte riktigt svara själv heller. Och jag kommer nog inte ihåg varför jag började med Kockums sakerna heller.
Mitt samlande har slutat just nu och hennes också. Men trots att jag inte samlar just nu så tror jag att jag någon gång i framtiden kommer att hitta något nytt att samla på. Undrar bara vad det är som får en att börja?
Men det börjar ju tidigt. Jag har sett det med båda mina barn. Båda har kommit hem släpandes med både pinnar, stenar, löv och annat dom hittat på deras dagliga lekar på dagis och i skolan. Är det så att vi i naturen har inpräntat att vi måste samla på något för att överleva eller är det en bearbetning av något som vi inte är medvetna om men ändå hjälper oss att komma igenom det just då???
Många frågor har man. Men kommer man någonsin få svar på alla?

Jag ställer nu en fråga till er. Vad samlar eller har ni samlat på?
Tills vi ses nästa gång!!!!!

Inga kommentarer: