lördag 15 maj 2010

Innifrån..

Idag är det 15 grader och lite blandat väder med regn och uppehåll. Mycket aktivitet ska hända idag, men dom senaste dagarna har man fått stå på insidan och tittat ut. Jag är inte en sånn som är ute i trädgården i både ur och skur. Helst uppehåll i alla fall. Jag gjorde ett litet test. Vad ser man om man tittar ut.


Jo, om man står i köket och tittar ut åt två håll mot fram sidan ser man:





Barnens gungställning och rutchkana med min stora rosa pion som börjat att komma upp. Längst vägen står 2 lila Syrener och 2 gammaldags rosor. För soptunnan ska det byggas ett staket så den inte syns.



Fortsätter man att titta ut mot framsidan men från stora rummet så ser man:



Fortfarande gungställningen och även sandlådan och den enorma stuttsmattan som absolut inte går att få att smälta in i omgivningen, och bakom den en vit syren och gammal ros.



Om man sen går till det andra fönstret i stora rummet och tittar ut mot söder där den största delen av trädgården är ser man:

Lekstugan med smultron landet bakom, boa där jag byggt vårat planteringsbord, 3 av mina rabatter, varav 2 är runda, och så våran körsbärslund.

Går man sen in på toa nere ser man ut över baksidan och där ser man:

inte så mycket annat än skog och torkvinda.

Sen går vi in i datarummet/tvättrum/kaninhem och tittar ut mot baksidan:


Då ser man våra vinbärsbuskar 4 svarta, 1 röd. Det finns också 2 hallon plantor som friskt förökar sig. Och sen har vi även en liten barrväxt plantering längst bak. Man ser även våran redskapsbod och taket på jordkällaren. Och lite längre till vänster har min man börjat med sin kryddoch grönt land. Än så länge har han bara plantat ut pumpor från våran frö plantering.

Går man i samma rum fast i fönstret åt norr ser man:


Del av min rosenportal, där mina rosor fått blivit nerkapade till 3 dm tack vare vintern, man ser även ett av alla våra körsbärsträd, mina vita rosor som jag inte vet vad dom heter och sen ser man den del av slyn mot andra tomten som vi inte hunnit kapa ner ännu. Men det ska bli. Och längst ner till höger är våran parkering.

Nu väl tillbaka i köket mot norr ser man:



ungefär det samma som från allrummet vägg i vägg.

Det är vad man ser innifrån, men trädgården ger bäst upplevelse utifrån. Man ser bara en bråkdel av den och det förmedlar ingen känsla just nu. Jag mår defenitivt bäst närman får vara i trädgården. Så man får ljuden och dofterna.

Och från övervåningen får man en helt annan bild av den. Men den återkommer jag med vid ett annat tillfälle.

Tills vi ses nästa gång ha en fortsatt trevlig helg.

3 kommentarer:

Gela sa...

Roligt att få titta runt hos dig. Ha en jätte fin helg/Gela

Louise sa...

Hej! Ja det är inte lätt att få alla fula saker att smälta in i trädgården! Jag kan redan längta 10 år framåt när studsmattan försvinner...

Ska kika in här igen ock kolla runt mer!

kram

louise

ulla laiho sa...

Tack för tipset - blodmjöl står på inköpslistan. Jag såg att din New Dawn tagit stryk - den kommer säkert igen. Jag har två, som jag då och då klipp ner, väggen bakom ska målas etc men de har klarat av den hårda behandlingen.

Vänligen
Ulla Laiho