torsdag 20 maj 2010

Jakten kan börja.

Ja, som jag skrivit på senaste tiden så har trädgården fått vänta och den får göra det ett litet tag till. Har bara hunnit och kunnat vara ute korta stunder på senaste tiden pga min rygg som strulat, men efter ett antal behandlingar hos massören så har ryggen blivit bra men nu har jag fått en dyngförkylning i stället, så jag får fortsätta att titta från fönstret och få lite ångest över att allt växer där ute och jag kan inte vara där och snygga till och se allt som blommar.

I början av veckan var jag på en promenad genom trädgården och såg då att jakten har börjat.

Jakten på vad undrar ni då kanske? Jo jakten på dessa:



Vi har några stora ståtliga träd på våran tomt som släpper en väldans massa frön. Dom har gjort det alla år inget konstigt med det, men i år har det blivit ett litet problem för alla frön verkar slå rot. Så jag går i alla rabatter, sandlåda, gången, smultronlands plätten som är grus lagd. Dom sitter f-n över allt. Har aldrig haft problem med detta förrut. Har nog inte behövt att plocka ett ens. Men i år gror alla. Och har jag plockat bort dom så dröjer det bara någon dag så sticker det upp ännu fler på samma ställe. Så jakten på dessa träd frön har börjat och på allt annat ogräs också förstås.

Men jag njuter för tillfället över att se dessa favoriter.


Hjärtbergenia (bergenia cordifolia)


Vårkrage (Doronicum orientale) men jag säger "Soldyrkare" eftersom dom följer solens gång.


Så tills vi ses nästa gång så ska jag bli frisk!

Inga kommentarer: