söndag 29 november 2009

Traditioner


Traditioner skapar man för det mesta medvetet till en början men sen blir det något som är ett roligt måste. Så har det blivit när det gäller 1:a Advents helgen för mig.
Jag och min mamma planerar varje år in pepparkaks bakning på lördagen vid 1:a Advent då jag och barna åker dit och bakar. Men från början var det bara nått som mamma alltid sa att vi var tvungna att hjälpa till med. Förr så gick mamma upp jätte tidigt och gjorde iordning degen och sen när vi vakna var det bara att sitta med och baka eller passa ugnen. Vi brukade vara färdiga sent på kvällen. Men nu mera bakas det inte i sånna mängder som då och nu är det en rolig aktivitet som vi gör. Döttrar, mor och mormor bakar tillsammans, hjälps åt och har både trivsamt och roligt. Så nu finns det pepparkakor i våra skafferier.


Och mina pepparkakor läggs alltid i samma plåt burk som jag fått av min mamma.

3 kommentarer:

Norregård sa...

Hej, jisses vad ni har varit flitiga!! Här blir det pepparkaksbak på torsdag!! Sonen har studiedagar to och fre!! Och jag har tagit ledigt:o) Vad roligt att du brukar titta in hos mig, jag blir så glad! Bra att du lämnade en kommentar så att jag kunde hitta till dig!!
Ha en bra måndag!!
Kram Malin

mariaK. sa...

Hej, råkade hitta hit av en slump :-)
Hade också tänkt baka pepparkakor i helgen som gick, men tiden räckte helt enkelt inte till!
Brukar också baka med barn och mamma, fast min mamma kommer till oss istället. Får försöka satsa på nästa helg istället.
Ha det så gott, Kram Maria

Mia sa...

Gud vad mysigt att baka flera generationer tillsammans...ser verkligen smaskiga ut!!
mvh mia