måndag 19 april 2010

På tomten...

Vi har en lätt sluttande tomt och på baksidan av huset på tomtgränsen står en rätt stor jordkällare. Jag har aldrig förrut varit ner i den för jag tycker att den är lite läskig. På sommaren är slyn väldigt tät och man brukar alltid stöta på nått djur som skrämmer skiten ur en (ursäkta språket). Men för nån vecka sen när det var soligt och fint ute så tog jag mod till mig och gick ner. Nu har ju inte slyn löv så det är öppet och ljust där nere. Den är fortfarande lite läskig men det fanns några fina saker med den också.
Kommer man från tomten så ser man mest ett stort plåt tak, kommer man sen ner på källarens framsida så är det två dörrar in. Och väl där inne ser man inte till plåt tak eller omkring byggda träväggar. Insidan är gjutna stenväggar och ett välvt tak av när bruten sten. Väldigt fasinerande vilket jobb dom gjorde förr. Plus att den första dörren hade ett handsmidet handtag. Snyggt! Ska sätta det på lekstuge dörren i stället så man får se det fina hantverket.
Och där inne stod lite gamla möbler som används till lagring av potatis och annat. Så ett bord fick komma ut i dagens ljus som jag ska byta lite plankor på och bygga till mitt planteringsbord. Vilket jag inte har något, men en annan bloggare gav mig iden genom ett planterings kollage som hon gjorde på sin blogg i höstas. Här kommer bild bevis på jordkällaren.





Tills vi ses igen ha en lyckosam vecka.

1 kommentar:

Malin sa...

Mysigt! Vi hade precis en sån där jordkällare där vi bodde förut och jag hade planer på att inreda den till en liten "pub". Nu hann vi flytta innan jag hann börja, men jag tycker dom är väldigt charmiga dom gamla jordkällarna med välvt stentakrewan.
(Förutom alla småkryp!)